Επιχείρηση

Πώς να σταματήσεις να ασχολείσαι με τον ανταγωνισμό σου (και τις άλλες επιχειρήσεις χειροποίητων ειδών) και να επικεντρωθείς στην ανάπτυξη του καταστήματός σου

Σταμάτα να σκέφτεσαι τον ανταγωνισμό σου και εστίασε στην ανάπτυξη της επιχείρησής σου

Η αλήθεια είναι ότι το άγχος του ανταγωνισμού είναι τρομακτικό και σίγουρα δεν είναι και το καλύτερο συναίσθημα.

Αν δείτε ένα πολυκατάστημα χειροποίητων ειδών με ένα σωρό πωλητές ή αν πουλάτε και σε εσείς σε μία πλατφόρμα πώλησης χειροποίητων ή ακόμα και στο δικό σας e-shop, είναι εύκολο να το δείτε και θα σκεφτείτε: “Υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός, δεν θα πουλήσω ποτέ!” ή “Κοίτα πόσοι πουλάνε κοσμήματα!” ή “Πολλοί άνθρωποι πουλάνε αντικείμενα για τη διακόσμηση του σπιτιού” ή “Παναγία μου! Κοίτα πόσοι πουλάνε πλεκτές τσάντες!”

Και αυτομάτως, μόλις αρχίσετε να κάνετε αυτές τις σκέψεις, θα αισθανθείτε συντετριμμένοι, φοβισμένοι και …μπορεί και λίγο ζηλιάρηδες!

Πώς μπορείτε να διαχειριστείτε αυτές τις σκέψεις, να αγνοήσετε τον ανταγωνισμό και όλο αυτό το συναίσθημα της σύντριψης που σας προκαλεί, να μη κολλήσετε σε βρόγχο, αλλά να αναπτύξετε τη δική σας επιχείρηση χειροποίητων;

Αυτό θα είναι το σημερινό μας θέμα και θα αναλύσουμε γιατί η διαχείριση των σκέψεών σας – όσον αφορά τον ανταγωνισμό σας – είναι τόσο σημαντική.

Υπάρχουν δύο είδη ιδιοκτητών επιχειρήσεων χειροποίητων ειδών εκεί έξω όταν σκεφτόμαστε τον ανταγωνισμό.

  • Το πρώτο είδος, θα κοιτάξει τον ανταγωνισμό κατάματα και θα αισθανθεί εκνευρισμό και θα σκεφτεί “Και πού είναι το …καταπληκτικό σε όλους αυτούς; Αν είναι τόσο επιτυχημένοι, μπορώ και εγώ!” και τους παρακινεί να ξεκινήσουν και να προχωρήσουν.
  • Και υπάρχει το δεύτερο είδος, που πιθανόν θα είστε και εσείς ανάμεσά τους, για να διαβάζετε αυτό το άρθρο 😉 . Και αυτή είναι η πλειοψηφία και αν είστε και εσείς, τότε θα αισθάνεστε μάλλον αρκετά τρομαγμένος από τον ανταγωνισμό που υπάρχει. Ίσως να βλέπετε πόσοι πωλητές πωλούν παρόμοια προϊόντα με τα δικά σας εκεί έξω και να σκέφτεστε: “Δεν έχω καμία πιθανότητα επιβίωσης σε αυτό. Υπάρχουν ήδη τόσοι πολλοί που το κάνουν πριν από εμένα. Κανείς δεν θα με εντοπίσει κα δεν είμαι αρκετά καλός.” Όλες αυτές οι σκέψεις σε ρίχνουν ψυχολογικά, νιώθεις αγχωμένος και τρομαγμένος, κάτι που δεν θα σε βοηθήσει να αναπτύξεις μια επιτυχημένη επιχείρηση χειροποίητων ειδών.

Θέλω να σας δώσω μερικές συμβουλές για να σας βοηθήσω να διαχειριστείτε αυτές τις σκέψεις, ώστε να αισθανθείτε καλύτερα. Όμως το αποτέλεσμα της επιτυχίας θα ξεπηδήσει μέσα το κατάστημά σας και θα προέλθει από εσάς! Πρέπει να απαλλαγείτε από αυτές τις σκέψεις για να αναπτύξετε πραγματικά την επιχείρησή σας, αντί έχετε εμμονή με τους άλλους και τι κάνουν αυτοί.

Δεν ισχύει ότι μόλις ξεκινήσουν οι πωλήσεις σας θα σταματήσετε να τους σκέφτεστε. Είναι θέμα σύγκρισης και σίγουρα, αν το κάνετε σύστημα, τότε θα βρείτε κάτι άλλο να συγκρίνετε τον εαυτό σας και τη δουλειά σας και συνέχεια θα μένετε πίσω. Θα μπαίνετε συνέχεια στη διαδικασία να βλέπετε ποιος το κάνει καλύτερα, ποιος έχει περισσότερα views, περισσότερες πωλήσεις, περισσότερα like κοκ.

Ας δούμε όμως 6 συμβουλές που θα μας χαλαρώσουν και θα δούμε με άλλα μάτια την πραγματικότητα:

#1 Ο ανταγωνισμός είναι ένα καλό σημάδι

Ίσως να το έχετε ξανακούσει! Αν υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που πουλούν παρόμοια προϊόντα με τα δικά σας, είναι επειδή υπάρχει ζήτηση. Εάν δεν υπήρχε κανένας άλλος που να  πουλάει προϊόντα παρόμοια με τα δικά σας, θα ήταν ακόμα πιο δύσκολο να τα προωθήσετε. Δεν είναι σωστό να συγκρίνεις με εσένα άτομα που ξεκίνησαν πολύ πριν από εσένα.

#2 Μη συγκρίνεις με τον εαυτό σου με εκείνους που ξεκίνησαν πολύ πιο πριν από εσένα

Δεν είναι σωστό να συγκρίνετε ανθρώπους που είναι ένα χρόνο, τρία χρόνια, ακόμη και πέντε χρόνια στην αγορά και τον σκληρό ανταγωνισμό, πριν από εσάς. Δεν μπορείτε να βλέπετε την πρόοδό τους σήμερα και να σκέφτεστε: “Τον επόμενο μήνα θα τα καταφέρω”. Είναι άδικο να σκέφτεστε κάτι τέτοιο για αυτούς, επειδή όταν το κάνετε αυτό βάζετε υψηλές προσδοκίες, που φυσικά θα απογοητευτείτε εάν δεν τις πραγματοποιήσετε σε έναν μήνα. Γιατί ένας μήνας είναι τίποτα. Όταν λοιπόν το κάνετε αυτό, θυμηθείτε δεν πρέπει να συγκρίνετε την αρχή τη δική σας με τη μέση κάποιου άλλου.

#3 Δεν είναι δίκαιη η σύγκριση με ανθρώπους που έχουν διαφορετικούς πόρους από εσένα

Αυτό που εννοώ είναι ότι μερικές φορές συγκρίνετε κάποιον που γνωρίζετε ότι ξεκίνησε σε παρόμοια στιγμή με εσάς.

Ίσως να πουλά και κάτι παρόμοιο με εσάς. Και ίσως απογειώνονται λίγο πιο γρήγορα από ό, τι εσείς, και αρχίζετε να αμφιβάλλετε γιατί σκέφτεστε “καλά, εγώ και η τάδε ξεκινήσαμε την ίδια στιγμή χρονικά, αλλά γιατί έχει περισσότερες πωλήσεις από εμένα;”

Ναι, μπορεί να έχετε ξεκινήσει την ίδια στιγμή χρονικά, αλλά η Τάδε μπορεί να μην έχει παιδιά και εσείς να έχετε τρία! Ίσως η Τάδε να μην έχει σκύλο που πρέπει να τον βγάζει βόλτα δύο φορές τη μέρα, ενώ εσείς να έχετε …2! Ίσως δεν έχει μια δουλειά οχτάωρο ή να πρέπει για να πάει και να γυρίσει από τη δουλειά της να χρειάζεται 3 ώρες ή άλλες ευθύνες που μπορεί να έχετε εσείς.

Ο καθένας έχει διαφορετικό χρόνο να αφιερώσει στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης και δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να συγκρίνετε τον εαυτό σας με κάποιον που αντιμετωπίζει διαφορετικές περιστάσεις καθημερινά.

Δεν είναι αγώνας δρόμου. Μην προσπαθήσετε να ταιριάξετε μέσα σε μία ημέρα, 50 ώρες! Κάνετε το καλύτερο που μπορείτε με ό, τι έχετε και κάντε το να λειτουργήσει στον δικό σας χρόνο που είναι πάντα ο τέλειος δικός σας χρόνος.

Η Τάδε και εσείς έχετε επίσης ένα διαφορετικό σετ δεξιοτήτων – ίσως να ήταν social media manager πριν ξεκινήσει το δικό της κατάστημα χειροποίητων ή φωτογράφος (ή να έχει ένα θείο φωτογράφο). Εσάς σας χρειάστηκε αρκετός χρόνος αρχικά για να αποκτήσετε αυτές τις δεξιότητες, ενώ αυτή προχώρησε πιο γρήγορα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα καλύψετε το κενό. Και αλήθεια, δεν έχει καμία απολύτως σημασία! Γιατί αργά ή γρήγορα, αν το θέλετε πάρα πολύ, θα φτάσετε στο ίδιο στάδιο και …θα το ξεπεράσετε!

#4 Είναι τελικά χρήσιμη η σύγκριση του εαυτού σας με τους άλλους για το κατάστημά σας;

Μια μικρή έρευνα αγοράς κάθε τόσο είναι υγιής και απαραίτητη! Να θυμάστε όμως, πως το μόνο άτομο που πρέπει να ανταγωνιστείτε είναι ο εαυτός σας. Έχω κάνει πρόοδο; Έμαθα κάτι νέο προς όφελος της επιχείρησής μου; Αυξήθηκε η επισκεψιμότητα στο κατάστημά μου; Έχω περισσότερες πωλήσεις;

Όχι: “Πουλάω περισσότερο από τον Τάδε;”

Ναι: “Σημειώνω πρόοδο, σε σύγκριση με το πού ήμουν πριν ένα μήνα ή πέρυσι ή την προηγούμενη εβδομάδα.”

Κάθε λεπτό που σκέφτεστε τον ανταγωνισμό σας, είναι άχρηστο, επειδή εκείνοι δεν κοιτάζουν τι κάνετε εσείς. Ασχολούνται με την ανάπτυξη της επιχείρησής τους και την εξέλιξη των προϊόντων τους. Δεν ανησυχούν για εσάς, οπότε μην ανησυχείτε και εσείς για αυτούς…

#5 Αυτό που βλέπεις δεν είναι πάντα η πραγμοτικότητα

Κάποιος που κάνει εκατοντάδες πωλήσεις κάθε μήνα μπορεί να είναι απόλυτα δυσαρεστημένος. Μπορεί να βλέπετε άλλα καταστήματα που έχουν περισσότερες πωλήσεις και ίσως χαμηλότερες τιμές από εσάς και σκέφτεστε αμέσως “Μάλλον χαμηλώνει τις τιμές για να ανταγωνιστεί” αλλά αυτό δε σημαίνει κιόλας ότι είναι ευχαριστημένος από τις πωλήσεις του και τα βάζει όλα τζάμπα… Το ίδιο συμβαίνει και με τα social media. Δεν μπορείτε να μετατρέψετε τους followers σας σε πελάτες με ένα μαγικό ραβδάκι. Μπορεί κάποιος να έχει 2.000 και 5.000 ακόλουθους, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πουλάει κιόλας. Με άλλα λόγια, μην δημιουργείτε λανθασμένες εντυπώσεις και “λαμπερές ιστορίες” για το πώς μπορεί να δουλεύει κάποιος και να αισθανθείτε άσχημα. Αυτό που βλέπετε, δεν είναι ποτέ η πραγματικότητα, γι’ αυτό μείνετε συγκεντρωμένοι στο δικό σας …ταξίδι!

#6 Μην το κοιτάς – σταμάτα το

Τελευταία συμβουλή: “Σταμάτα να κοιτάς τον ανταγωνισμό σου!” Σοβαρά, σταματήστε το.

Εάν παρακολουθείτε τους ανταγωνιστές σας στα social media, θέλω να πάτε τώρα και να τους ακολουθήσετε. Δεν χρειάζεται να μπαίνετε και να βλέπετε τι ανεβάζουν κάθε τρις και λίγο. Μπορείτε πάντα να μπαίνετε στα προφίλ τους και να τσεκάρετε τι κάνουν, μία φορά στο τόσο όμως, όταν κάνετε έρευνα αγοράς. Μην το κάνετε όμως κάθε μέρα ή κάθε εβδομάδα.

Ξέρετε τι θα συμβεί τελικά; Θα συγκρίνετε συνεχώς τον εαυτό σας με κάποιον άλλον και τελικά θα παίρνετε αποφάσεις για τη δική σας επιχείρηση επειδή έχετε δει κάποιον άλλον και σκέφτεστε: “Αχ κοίτα, πρέπει να το κάνω αυτό, ίσως πρέπει να κάνω και αυτό!” Αυτός δεν είναι υγιής τρόπος να διευθύνετε την επιχείρησή σας.

Εστιάστε σε εσάς. Έχετε ένα συγκεκριμένο σύνολο δεξιοτήτων που είναι μοναδικό για εσάς, πολύ ξεχωριστό και σας αντιπροσωπεύει, σας κάνει μοναδικούς! Και δεν εννοούμε μόνο τα προϊόντα που δημιουργείτε, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο διευθύνετε την ίδια την επιχείρησή σας: marketing, περιεχόμενο, κοινοποιήσεις, διαφημίσεις – όλα αυτά θα είναι διαφορετικά, επειδή εσείς είστε μοναδικοί.

Πρέπει να αξιοποιήσετε τον εαυτό σας και το ποιος είστε πραγματικά και πώς θέλετε να διαχειρίζεστε τα πράγματα, ώστε να μπορείτε να αναπτύξετε την επιχείρησή σας με βιώσιμο τρόπο. Αυτό που λειτουργεί για κάποιον, μπορεί να μην λειτουργεί σε εσάς, οπότε μην το αφήσετε να σας επηρεάσει.

Ναι, υπάρχουν άνθρωποι που πωλούν παρόμοια προϊόντα σε εσάς σε ολόκληρο το διαδίκτυο. Σωστά μαντεύεις! Δεν θα εξαφανιστούν ποτέ όμως. Όσο πιο γρήγορα μάθετε να διαχειρίζεστε αυτές τις σκέψεις του ανταγωνισμού, τόσο πιο γρήγορα θα μπορέσετε να επιστρέψετε σε αυτό που είναι το πιο σημαντικό για εσάς: την πρόοδό σας και την επιτυχία σας.

Ξέρω ότι είσαι ικανός, ξέρω ότι έχεις αυτό που χρειάζεται. Σταμάτα να αμφισβητείς τον εαυτό σου. Είςαι τόσο ικανός και άξιος επιτυχίας, όσο οποιοσδήποτε άλλος!